Saturday, September 26, 2009

<< Dalam persinggahan...>>


Ada seorang lelaki tua bertemu anak kecil ketika menyusuri sungai. Anak kecil itu sedang berwudhuk sambil menangis. Ketika ditanya, “Nak, mengapa engkau menangis?” Budak itu menjawab, “Wahai datuk, ketika aku membaca Al-Quran aku temukan firman Allah ‘Wahai orang-orang beriman, jaglah diri kamu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya dari manusia dan batu..’ (At-tahrim:6) Timbullah ketakutanku apabila dilemparkan ke dalam api neraka.”

Lelaki tua itu berkata, “Wahai anakku, janganlah engkau takut, engkau tidak akan dicampakkan ke dalam neraka, sebab engkau belum baligh. Engkau belum layak untuk di masukkan ke dalam neraka.” Anak kecil itu menjawab, “Engkaukan orang yang berakal, apakah engkau tidak tahu apabila seseorang hendak menyalakan api, ia akan memasukkan kayu bakar yang kecil dulu baru kemudian kayu bakar yang lebih besar..”

Mendengar kata-kata budak itu, menangislah lelaki tua tadi sambil berkata, “Sesungguhnya anak kecil ini lebih ingat kampung akhirat daripada diriku. Dunia telah jauh menyeretku.”
(Al Buka Al Mabrur)

ingin ku berkongsi rasa…

DUNIA TELAH JAUH MENGHERETKU…..

terasa bergetar hatiku saat membacanya..terasa seolah aku adalah salah seorang darinya.Kita selalu alpa dan kadang-kadang mmg begitu jauh dari kampung akhirat yg abadi.
“tapi aku kan manusia..biasalah jika terlupa..”
namun…sampai bila?sampai bila kita harus memberi alasan pada diri kita.YA,mmg kita tak akan sempurna..namun kita ada kudrat..masih diberikan waktu dan kesempatan untuk berusaha untuk menyelamatkan diri dari dunia…sebelum masa kita sampai kepenhujungnya..

ingatlah….manusia akhir zaman akan dijangkiti satu penyakit,iaitu penyakit wahan ‘ORANG YG MENCINTAI DUNIA DAN TAKUT PADA KEMATIAN…jgn sampai kita di diagnosis mengidapi penyakit yg bisa membuatkan kita kerugian di akhirat sana.MAKA,apa yg harus kita lakukan…?
kita tidak boleh mencintai dunia,jadi adakah perlu untuk membenci dunia.Tetapi,tanpa dunia bagaimana aku hendak mengejar akhirat.Dunia diperlukan untuk kita beramal.MAKa perlukah kita mengseimbangkan dunia dan akhirat..?TiDAK,akhirat adalah abadi..dan dunia adalah sementara.Mana mungkin boleh di setarafkan.
mari kita fikir sejenak

Kita tak boleh mencintai dunia..maka KITA PERLU MEMBENCI DUNIA.Membenci dunia bukan bermaksud kita meletakan dunia jauh-jauh dr hidup kita,namun kita meletakan dunia jauh-jauh dr HATI kita, namun sebagai seorang islam kita harus menguasai dunia.oleh itu,kita perlu mengejar dunia untuk diletakan di gemgaman tangan KITA.mungkin kedengaran agak tidak logik,mana boleh menguasai sesuatu jika kita menbencinya?
……?…?….?

Seperti bermain bola..kita kejar bola bersungguh,dan saat kita mendapatnya,kita perlu menendangnya untuk menjaringkan gol,tanpa mata jaringan kita tak mungkin menang.Begitulah dunia..kita KEJAR dan kita TENDANG,supaya mendapat mata untuk ke akhirat.Kita kejar bukan kerana kita cinta tp kerana misi kita untuk menjadi juara di akhirat.

letakkanlah dunia di tangan bukan di HATIMU!

wallahualam..

No comments:

Post a Comment