Tuesday, September 1, 2009

<< kembara Ramadhan >>












Maahad Darul Anuar pulau melaka pengasasnya oleh Tok guru Nik Aziz.

Masjid besar pulau melaka

Bismillahirrahmanirrahim..

Mungkin agak tidak terlewat untuk saya mengucapkan selamat menyambut kedatangan ramadhan al Mubarak.. Moga bulan ini memberi peluang pada kita mempertingkatkan segala amalan yg mendekatkan diri kita pada NYA... cinta yg teragung dlm hati kita..

Apa sebenarnya hakikat berpuasa itu? Berpuasa bukan sahaja menahan diri dari makan dan minum malah secara khususnya menahan diri dari penglihatan,pendengaran, perkataan serta perbuatan yg mendekatkan dgn dosa..adakah kita sebenarnya mencapai hakikat berpuasa itu?mari sama2 kita Nilai dan semak diri kita..

Baru-baru nie, kembara ramadhan bersama keluarga tersayang ke Kelantan.. saya rasa amat bertuah kerana berpeluang melihat ulamak yg saya amat kagumi. Dia seorang insan iaitu Tok guru nik Aziz. Kami berpeluang melihat nya di depan mata walaupun dari jauh.Mungkin ini pertama kali saya berjumpa dgn beliau di depan mata.. perjalanan kami ke sana walaupun bulan puasa tapi kami menganggap ia adalah tarbiyyah dan alhamdullilah kerana dapat menghadapinya kesulitan itu...berjam2 di dalam kereta untuk ke pulau Melaka.tapi ini tidak mematahkan semangat kami untuk ke sana..alhamdullilah sampai sana.selesai solat asar berjemaah yg diimamkan oleh tok guru. Sedikit kekesalan kerana tidak dapat berjemaah bersama beliau kerana kami terlewat sedikit.. tapi kami gembira kerana destinasi yg dicari telah ditemui..^_^


Selamat berpuasa dan sambutlah Ramadan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Bertekadlah kita mengisi waktu-waktu Ramadan dengan ketaatan..

Sambut lah Ramadan dengan tekad meninggalkan dosa dan kebiasaan buruk. Bertaubatlah secara benar dari segala dosa dan kesalahan. Ramadan adalah bulan taubat. "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung." [Q.S. An-Nur (24): 31]

Wassalam.





2 comments:

  1. Salam ziarah..
    Ramadhan el Mubarak..
    mmm..Slmt berkunjung ke ngeri klate..
    Moga dapat gambran sebenar kt sana..sila la berkunjung lagi yer.. ^^,

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah..negeri di bwh kepimpinan ulamak..
    bersama membangun bersama ISLAM..^_^

    ReplyDelete