Saturday, April 11, 2009

<< community site >>

lawatan rumah warga emas taiping
pelatih jururawat & keluarga adek afiqah
ADEK AFIQAH -comey n cergas..

Assalamualaikum..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

ini adalah kajian kes kami beberapa minggu lalu..

Bagi mereka yang sempurna, menghulurkan bantuan kepada golongan yang kurang bernasib baik merupakan yang dituntut baik dari segi sosial mahupun agama.Jika tidak memberi sumbangan kewangan, cukuplah sekadar menunjukkan keprihatinan bagi menceriakan golongan orang kurang upaya (OKU). Cara itu boleh membuatkan mereka berasa diri dihargai. Berbekalkan keprihatinan, jururawat pelatih tahun 2 semester 2 kolej kejururawatan ipoh mengadakan lawatan rumah kanak2 cacat -down syndrome..

Program seperti ini dapat mendedahkan pelatih mengenai dunia sebenar kejururawatan yang tidak boleh didapati dalam pembelajaran teori.kami juga boleh mendapat gambaran sebenar mengenai pengurusan pesakit OKU yang sedikit sebanyak memberi mereka pendedahan yang sewajarnya.

selain itu, kami juga mengadakan lawatan ke rumah warga emas di taiping..di sini, kami lihat kebanyakan kes warga emas yang ditinggalkan di sini adalah berpunca generasi muda semakin kurang dan pengabaian tanggungjawab dan penghormatan ke atas org tua mereka.

ketauilah sahabat2 ku ...

Sebagaimana yang diketahui, kedudukan ibu begitu tinggi nilai serta martabatnya pada pandangan Allah. Sepertimana kalam Allah yang terpateri di dalam Al-Qur’an yang berbunyi :

“Dan TuhanMu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.”(surah al-Isra’ : ayat 23).

hargailah mereka selagi mereka masih di sisi kita..(^_^)

Wassalam..



2 comments:

  1. cun nyer kak sal kita berbaju nurse
    sesuai sangat la
    hehehhe

    ReplyDelete
  2. isk2..mna ade cik yana oi..hehe
    pandai2 jer..dia yg cun..

    ReplyDelete