Thursday, June 18, 2009

<< sebutir kurma >>


Bismillahhirrahmanirrahim..

baru nk sarapan pagi ni..mak berikan kurma.. kata mak '' nah,ambil kurma nie.. makan buah ni dulu.." ok baek mak..hehe..mak beli mana kurma ni? kata saya. '' bukan beli..ni pakcik bagi..dia baru balik umrah..kurma bukan sebarang kurma tau..tapi kurma `ajwah`, pokok kurma nie rasullullah tanam taw.'' kata mak..

Subhanallah.. kurma mmg byk khasiatnya..dlm al-Quran pon Allah dh jelaskan..
Khasiat kurma "Ajwah sebagaimana yang disebut dalam hadis adalah satu kelebihan dikurniakan Allah sesuai dengan kemuliaannya sebagai jenis kurma pertama ditanam sendiri Rasulullah S.AW.
untuk pengetahuan sahabat2, Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah.
Kurma adalah sejenis buah dari tumbuhan palma yang kaya dengan zat, besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C serta niasin. Kurma dari segi saintifiknya dikenali sebagai phoenix dactylifera L berkesan mengubati gangguan usus kronik dan mengatasi sembelit.Ia juga membantu dalam kecerdasan minda..

Kurma juga penawar mujarab dalam perubatan tradisional untuk mengatasi masalah insomnia, mengurangkan batuk serta pelbagai khasiat lain yang diceritakan dalam 21 ayat al-Quran yang menyebut mengenai buah kurma.

Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi yang bermaksud : Daripada Sulaima bin Amir Adh-Dhabiyyi, sesungguhnya Nabi bersabda,"Apabila seseorang di antara kamu berbuka, hendaklah ia makan kurma. Jika tidak ada kurma, hendaklah ia berbuka dengan air kerana air itu adalah pembersih".

Firman Allah yang bermaksud:" Dan gegarlah kearahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak. Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan".(Surah Mayam, ayat 25).

Antara beberapa hadis ttg khasiat kurma contahnya ini..

Maksudnya : Daripada Adiy bin Hatim, ia berkata : “Saya mendengar Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : “Hindarilah api neraka walaupun (dengan memberi sedekah) sebelah buah kurma.

Hadis ini menerangkan kemuliaan buah kurma, iaitu walaupun dengan hanya kita bersedekah sebelah buah kurma kita terhindar daripada api neraka.insyaAllah..

justeru.. amalkan memakan kurma sebagai amalan harian kita ..ia juga sunnah Rasullulah saw..^_^


No comments:

Post a Comment