Friday, June 26, 2009

<<.. si Dia.. >>


Tuhan
terasa lembutnya belai sayangMu
bersama kurnia sekalung hidayah
tapi, adakalanya terasa membahang kemurkaanMu
seiring patahnya sayap mujahadahku

Tuhan
langkahku bagaikan mati
mendaki kasihMu nan sayup tinggi
namun cintaku bukan palsu
biar langkahku ke sana sering terganggu

Tuhan
terlerai sudah ribuan taubatku
terungkai semua bersama semua janjiku yang dulu
kataku sering mungkir
walau ku tahu cintaMu tak pernah meminggir

Tuhan
walau apa pun, aku masih terus disini
mengemis didermaga janjiMu yg pasti
disini aku masih mendamba kasih
krn ku yakin kasihMu tak pernah sirna selama-lamanya
narration In-team


Kasih Allah sentiasa ada pada hambaNya. KasihNya tidak bertepi. katamu, ibumu begitu sayangkan kamu. diberinya barang kesukaanmu. dibelainya dirimu..nasihatnya juga tidak ketinggalan. namun, aku dan kamu sering lupa sayang dan kasih yang satu lagi. mungkin juga disebabkan tidak ada masa untuk mengingat kasih dan cinta itu. Namun si Dia tidak pernah lupa kita disini. Apa yang si Dia kurniakan buat kita??Barangkali kita semua lupa. Ibu yang sentiasa menemani di sisi juga adalah kurnianNya.Barang kesukaanmu yang kau miliki sekarang juga milikNya.

Sampai bila kita harus begini. Lupa akan cinta dan kasihNya. Janganlah kita lupa si Dia yang aku maksudkan. Kerana, tanpa si Dia, tiadalah kita di sini untuk merasai kenikmatan hidup di dunia yang hanya seketika ini. Kadang-kadang, manusia itu cukup lupa. Namun, sampai bilakah kita ingin melupai sesuatu yang cukup penting??Adakah kita akan mengingat semua itu bila nyawa sudah sampai di kerongkongan?Masa untuk berada di dunia ini cukup singkat sekali.

Firman Allah s.w.t
"Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan dan tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan daripada Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu." Surah al-Hadid (57:20)

Ingatan yang diberikan oleh Allah, cukup perlu untuk kita jadikannya sebagai amaran buat diri yang sering leka.Kehidupan yang kita miliki sekarang adalah realiti dan bukan fantasi. Perlu diingat juga kehidupan akhirat juga realiti dan bukan fantasi. Adakah Allah menurunkan al-Quran yang mengandungi nasihat-nasihat, pengajaran, pesanan dan sebagainya itu adalah sia-sia?? Adakah al-Quran itu hanya seperti buku cerita dongeng??Sedangkan setiap butir-butir isi kandungan Allah adalah bukti sayang Allah kepada hambaNya. Dia yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Perkara yang bakal terjadi, yang berlalu dan akan datang. Turunnya Al-Quran untuk memimpin setiap hamba yang sedang menjalani sebuah perjalanan untuk kembali kepadaNya.

Aku dan kamu di sini untuk menuju jalan yang satu. Iaitu jalan redhaNya. Jalan menuju ke syurga.
Moga kita sama2 dijauhkan dari menuju jalan yang bisa membawa aku dan kamu ke nerakaNya.


2 comments:

  1. alhamdulillah.kata2 yang sungguh menusuk kalbu..moga2 kita sama2 berhijrah..

    ReplyDelete